De Consumentenbond vindt dat de fabrikanten van levensmiddelen verdoezelen hoeveel suiker ze in hun producten stoppen.
Door op creatieve wijze het woord suiker te omzeilen, proberen ze hun producten gezonder te laten lijken dan ze daadwerkelijk zijn, aldus de bond. Om deze praktijk aan te pakken, lanceert de Consumentenbond de actie Suikerpraatjes. Hiermee wil de bond bereiken dat de fabrikanten eerlijker communiceren over suiker in hun spullen.
‘‘
Toen wij etiketten eens goed gingen bestuderen, kwamen we vijftig verschillende namen tegen die fabrikanten gebruiken in plaats van het woord suiker”, aldus directeur Bart Combée van de bond. Zo vermelden sommige fabrikanten op hun verpakking ‘zonder toegevoegd suiker’, maar stoppen wel geconcentreerd appel- of druivensap in hun product. Dit is wettelijk niet toegestaan omdat dit sap zo veel suiker bevat dat de voedingswaarde gelijk staat aan gewone suiker.
Voor meer informatie: http://www.consumentenbond.nl
MB
Lees ook:Bond naar Rusland maar niet als spion
Lees ook:Vrouwen zijn helemaal klaar met lady-gadgets
Lees ook:Jumbo maakt reclame voor wc papier en Allerslimste Koop
Lees ook:Landurig te zout eten verhoogt kans op hartaanval
Lees ook:Reclame oorlogje Lidl en Aldi rond wasmiddeltests Consumentenbond